Healthy Foods to Relieve Stress
POSTED ON Monday, 15 April 2013 AT 9:03 pm \\


info cantik



Bercerita tentang makanan kegemaran bersama family atau kengkawan, pasti ada yang akan membuat you all menelan air liur banyak kali. Lebih lagi kalau makanan tersebut mempunyai moments yang tersendiri. Mahunya senyum sorang-sorang!
   
 Jom kita baca sama-sama. Sedikit info yang diberikan dapat membantuyou all mengurangi stress ketika exam akhir tahun yang bakal menjelang tiba. 

Ais Krim
      
Siapa yang tak suka ais krim, cepat angkat tangan? Makanan yang diperbuat daripada susu nie, sangat kaya dengan riboflavin,vitamin A, vitamin B12, kalsium, dan protein. Fungsinya pastilah membantu you all mengawal emosi serta bagus untuk tulang serta peredaran darah merah.

Coklat
      
Errmmm, sedapnya coklat! Mahunya you all tidak suka, kan? Time stress sahaja, pastilah coklat yang akan dicari kerana coklat dapat membantu mengembalikan mood you all.
Kandungan anadamine memberikan kesan positif, manakala gula yang terkandung dalam coklat nie dapat meningkatkanhormon endorphin membuat you all lebih happy. Don’t eat too much, though.

Anggur
      
Untuk memperbaiki mood, ada eloknya jika you all masukkan buah nie dalam menu pemakanan you all. Vitamin C, potassium, poly-phenols (zat-antioksidan), termasuk kandungan gula alami, paling banyak ditemukan dalam anggur merah dan hitam.

Strawberi
      
Sama juga macam coklat, strawberi mengandungi vitamin C yang membantu memproduksi hormon endorphin sehingga membuat you all lebih bersemangat.
Kandungan potassium yang ada dalam strawberi dapat mengatasi stress dengan lebih baik lagi. Ditambah pula warna merahnya yang boleh mempengaruhi mood you all.

Pisang
      
Tahulah suka makan pisang, tapi jangan samakan kengkawan you all dengan monyet pula ya! Jika you all nak tahu, pisang mengandungi tryptophan dan karbohidrat.
 Potassium yang tinggi juga dapat menghindari you all daripada cramp dan sangat bagus untuk kesihatan. Two bananas a day to keep the doctor away!

Kacang
      
Pada saat you all stress dan down, kenapa harus mengambil kacang ya? Ini adalah kerana kandungan vitamin B, protein, danselenium (mineral yang memiliki pengaruh besar untuk menciptakan mood positif) yang terdapat di dalam kacang.

Untuk pengetahuan you all, kacang Brazil mempunyai kandungan selenium paling banyak.

Ikan Salmon
      
Warnanya pun sudah cukup menarik perhatian, apatah lagi sumber omega 3 yang terdapat di dalam ikan salmon nie dapat memberikan kesan positif pada mood.

Hasil kaji selidik di Finland mendapati, jika seseorang dapat mengambil sumber ikan lebih banyak, kecil kemungkinannya mengalami kemurungan. Selain membuat mood lebih baik, omega 3 juga bagus untuk otak dan juga hati.